Klinická farmakologie a farmacie – 2/2020
KLINICKÁ FARMAKOLOGIE A FARMACIE / Klin Farmakol Farm 2020; 34(2): 41–46 / www.klinickafarmakologie.cz 44 HLAVNÍ TÉMA Klinická farmakologie: lékařská odbornost, akademická disciplína a vědní obor Ve výše zmíněném dotazníkovém šetření Ormeho a Sjöqvista byli zástupci 31 zemí do tazováni, jaké úkoly plní kliničtí farmakologové v jejich zdravotnickém systému. Na prvnímmís tě (26 zemí) se umístila práce v rámci klinických studií, což lze jen stěží považovat za praktickou medicínskou či léčebně‑preventivní činnost. Na druhém místě (22 zemí) byly konzultace spo jené s lékovými problémy, na třetím se umís tily účast v lékových komisích, poskytování informací o lécích a řešení nežádoucích účinků léků (každá po 20 zemích) a dále farmakoge netické konzultace (19 zemí) a terapeutické monitorování léků (16 zemí). V dalším pořadí uváděné činnosti jako farmakoepidemiologic ké a farmakoekonomické studie sice mohou mít bezprostřední úlohu ve zdravotnickém systému, ale rozhodně se nedají zařadit me zi součásti klinické medicíny. Na posledním místě byly zmíněny problémy farmakoterapie v těhotenství a lékové intoxikace (7). I když vý sledky takových šetření je třeba brát s velkou rezervou – odpovědi v dotaznících mohou být jen tak kvalitní, jak kvalitní jsou otázky a také jak velký přehled o situaci ve své zemi mají respondenti – je z nich zřetelný hlavní problém současné klinické farmakologie. Tím je neustálé vzdalování se od vlastní klinické práce k činnos tem regulačním, výzkumným a také výukovým, které odčerpávají značnou část kapacity klinic ké farmakologie ve všech zemích bez ohledu na rozdíly v charakteru jejich zdravotnických systémů. Regulace Kvalifikace a klinické zkušenosti předurčují klinické farmakology k práci v oblasti lékových regulací a to jak na úrovni nemocnic, tak na úrovni národní, v některých zemích i regionální, případně i nadnárodní. Jedná se o lékové ko- mise, etické komise, státní regulační autority i úřady jako je Evropská léková agentura nebo komise a centra WHO. Ve všech těchto regulač ních autoritách má klinická farmakologie své silné zastoupení. Lze sem zahrnout i praktické aplikace metod interdisciplinárních oborů jako jsou výzkum spotřeby léčiv, farmakoepidemio logie, farmakovigilance a farmakoekonomika pro potřeby různých úrovní zdravotnických systémů. Regulační problematika, především v oblasti farmakovigilance, je zčásti prováděna ve farmaceutickém průmyslu . Vzhledem k vše obecně malému počtu klinických farmakologů téměř ve všech zemích světa je práce v těchto strukturách jednou z mnoha příčin nedostatku těchto specialistů v léčebné péči. Výzkum Jako vědecká disciplína je klinická farmako logie nepochybně nejpevněji zakotvena v sou časné medicíně a vykazuje stabilně nejkvalit nější výsledky prakticky ve všech vyspělých zemích světa. Zde však již dospějeme k určité terminologické nepřesnosti, způsobené ne rozlišováním skutečně klinické a „aplikované“ farmakologie. Klinicko‑farmakologický výzkum v užším smyslu se soustřeďuje jednak na problematiku, kterou v praxi řeší klinická část oboru, jednak na určitou část klinického hodnocení nových léčiv. Výzkum v oblasti aplikované farmakokinetiky, TDM, farmakogenetiky, farmakoterapie u spe- cifických skupin pacientů, nežádoucích účinků léků a lékových interakcí je stěžejní náplní vý zkumné práce akademických a zdravotnických pracovišť klinické farmakologie. V této oblasti se obvykle velmi dobře daří propojovat laboratorní a klinickou část oboru. Klinická farmakologie je také klíčovým obo rem v prvních fázích klinického hodnocení nových léčiv (míněny jsou fáze 0, I a IIa) ve kte rých je studována především farmakokinetika a bezpečnost potenciálních léků a optimalizo váno jejich dávkování. Dále do jejího portfolia spadají i bioekvivalenční studie a klinická část hodnocení biosimilarity. V těchto oblastech vý zkumu pracuje jak se zdravými dobrovolníky, tak s pacienty. Z uvedeného výčtu je zřejmé, že tato část klinické farmakologie je z větší části prová děna v rámci farmaceutického průmyslu a méně na akademických a zdravotnických pracovištích klinické farmakologie. V širším slova smyslu lze do výzkumu v obo ru klinické farmakologie zahrnout téměř každý medicínský výzkum, který nějakým způsobem využívá farmakologické metody. Při zavádění správné klinické praxe a medicíny založené na důkazech sice sehráli kliničtí farmakologové velmi významnou roli, v současné době je však většina klinického výzkumu od 3. fáze klinického hodnocení až po akademické klinické studie designována a prováděna bez jejich podstat nější účasti. Při hodnocení řady významných klinických studií si však nelze nevšimnout, že zapojení farmakologů do jejich realizace by roz hodně nebylo na škodu a mnohdy by předešlo pochybnostem a rozdílným interpretacím zjiš těných výsledků. V praxi je tato možnost ovšem významně limitována nedostatečným počtem odborníků a pracovišť klinické i „aplikované“ hu mánní farmakologie. Při příležitosti 25. výročí založení EACPT pu blikoval kolektiv autorů pod vedením součas ného předsedy výboru J. J. Colemana přehled činnosti a perspektiv evropské společnosti klinic ké farmakologie (8). Z jejich přehledu udělených cen za celoživotní práci a oceněných nejlepších publikací je dobře vidět, jak široký záběr má aka demický výzkum v oboru klinické farmakologie a farmakoterapie (tab. 1). Výuka Klinická farmakologie má poměrně silné po stavení ve výuce na vysokých školách. Předmět s tímto názvem lze nalézt v kurikulu budoucích lékařů na většině lékařských fakult i mnoha ne lékařských zdravotnických oborů. Stejně jako v oblasti výzkumu, pojem klinická farmakologie je zde pojímán v širším slova smyslu a zahrnuje často spíše problematiku farmakoterapie či aplikované farmakologie . Na druhou stranu i ve výuce základní farmakologie, především na lékařských fakultách, nalezneme řadu kapitol spíše klinického charakteru. Ve výuce budoucích lékařů je většinou kli nická farmakologie zařazena jako samostatný předmět ve formě určité nadstavby, která není povinná pro všechny studenty. Nicméně vzhle dem k cílům studia lékařství se problematika klinické farmakologie zčásti vyučuje již v základ ní farmakologii. Zahrnuje jak výuku principů racionální farmakoterapie, tak i problematiku klinického hodnocení nových léků, nežádoucích účinků a lékových interakcí, TDM, zvláštností farmakoterapie u specifických skupin pacientů. Kvalita této výuky je nepochybně velmi závislá na tom, jak těsně jsou vyučující zapojeni do skutečné klinické praxe a klinické farmakologie jako lékařské specializace. Ve snaze dosáhnout konsenzu v rámci Evropy byla provedena tzv. Delfskou me todou expertní studie, publikovaná v roce 2018 D. J. Brinkmanem a kol. (9). Z výsledků této studie je opět zřejmé, jak velký problém je shodnout se na tom, co všechno zahrnuje pojem klinická farmakologie. Výsledný návrh
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=