Klinická farmakologie a farmacie – 2/2020
KLINICKÁ FARMAKOLOGIE A FARMACIE / Klin Farmakol Farm 2020; 34(2): 41–46 / www.klinickafarmakologie.cz 46 HLAVNÍ TÉMA Klinická farmakologie: lékařská odbornost, akademická disciplína a vědní obor na lékařských fakultách. Výzkum v oboru je nepochybně na dobré evropské úrovni, o čemž svědčí řada odborných publikací v mezinárod ních časopisech i sdělení na mezinárodních odborných konferencích. Národní odborné konference pořádá každoročně jak Česká spo lečnost klinické farmakologie, tak Sekce klinické farmakologie ČSEKFT v rámci Farmakologických dnů. Díky své vědecké úrovni mohou naše odborné společnosti také pořádat významné mezinárodní kongresy. Výuka klinické farmakologiemá také své pev némísto v kurikulu studia všeobecného lékařství. Je jednak integrována do výuky základní farmako logie, jednak na většině lékařských fakult existuje jako povinně volitelný obor v předposledních ročnících studia. V současné době jsme bohužel svědky jen těžko pochopitelných snah o redukci výuky farmakologie na některých fakultách, jde však zatím, doufejme, o ojedinělé excesy dané nekompetentností momentálně a snad jen do časně rozhodujících akademických funkcionářů. Stagnaci zažívá i výuka klinické farmakolo gie v rámci specializační přípravy lékařů. Došlo například ke zrušení možnosti volitelné praxe na pracovištích klinické farmakologie v rámci specializace v interním lékařství. Klinická farma kologie v minimálním rozsahu je nadále alespoň součástí předatestačních kurzů v oborech interní lékařství, gastroenterologie a neurologie. Naopak velmi dobře se etablovala výuka vel mi široce definované klinické farmakologie ve výuce dalších zdravotnických oborů od zubního lékařství přes všechny pregraduální obory ošet řovatelství (11) i porodní asistence až po výuku zdravotnických záchranářů. V těchto oborech exi stuje podlemého názoru velký potenciál rozvoje klinické farmakologie jako akademické disciplíny, zejména pokud bude výuka přizpůsobována je jich specifickým požadavkům a rozšiřujícím se kompetencím ve zdravotnickém systému. Jak již bylo naznačeno v předchozím textu, existence klinické farmakologie jako lékařské odbornosti v rámci medicínské praxe je kritic kýmmístem fungování a dalšího rozvoje oboru všude v Evropě. Česká republika má přitom historicky velmi dobrou pozici, neboť již od 70. let 20. století funguje klinická farmakologie nepřetržitě jako lékařská specializace v rámci zdravotnického systému. Komplexní shrnutí situace v tomto ohledu přinesl v roce 2008 článek Milana Grundmanna (4). Nicméně vývoj od té doby nelze při nejlepší vůli označit jinak než jako stagnaci. Podařilo se sice zachovat existenci lékařské specializace jako nadstavbo vého oboru na některé základní obory (interní lékařství, pediatrii a geriatrii), existuje kvalitní koncepce oboru, avšak počet kvalifikovaných specialistů v klinické praxi je pro další rozvoj naprosto nedostatečný. Pracoviště klinické farmakologie nadále existují pouze v rámci nemocnic nejvyššího typu, často jsou však součástí jiných oddělení, ústavů či center. Co je však ještě horší, většina pracovišť je perso nálně obsazena pouze jedním, v lepších přípa dech dvěma kvalifikovanými lékaři. To prakticky znemožňuje jejich fungování v plné šíři výše uvedených kompetencí. Úplně nejhorší pak je, že mladých lékařů ve specializační přípravě prakticky přestalo přibývat. I když dnes máme v oboru vynikající odborníky s širokým rozsa hem znalostí a dovedností, v souboji kvality s kvantitou bohužel nakonec téměř vždy ví tězí kvantita. Pokud se nepodaří zvýšit počet lékařů se specializovanou způsobilostí, kteří vykonávají klinickou činnost ve zdravotnických zařízeních, je klinická farmakologie jako lékařská specializace v praxi odsouzena k zániku. Podrobnější vyhodnocení současného sta vu klinické farmakologie v rámci českého sys tému zdravotnictví přesahuje možnosti tohoto textu, bylo by však vhodné takové vyhodnoce ní v rámci ČSKF co nejdříve zrealizovat. Zajisté se dnes nemusíme obávat o existenci klinické farmakologie jako vědeckého oboru či akade mické disciplíny, k zachování našeho oboru jako platné součásti klinické medicíny v praxi však budeme muset vynaložit značné úsilí. Závěr Už před lety bylo v celém ekonomicky vy spělém světě dosaženo stavu, kdy je zcela ne zpochybnitelný význam klinické farmakologie pří výzkumu a vývoji nových léků a v oblasti lékových regulací. Lze také konstatovat, že kli nická farmakologie v širším slova smyslu je také nedílnou součástí pregraduální i postgraduální výuky všeobecného lékařství a mnoha dalších zdravotnických oborů. Ve vlastní klinické medicíně se však význam klinické farmakologie velmi liší mezi jednotlivými zeměmi, a to i v rámci Evropské Unie. Existence klinické farmakologie v užším smyslu, tedy jako lékařské specializace, není do budoucna ani zda leka jednoznačně zajištěna. V České republice po velmi dobrých začátcích nyní prožíváme dlouhé období stagnace. Jestli se bude náš obor rozvíjet kvalitativně i kvantitativně v rámci českého zdra votnictví záleží výhradně na tom, jestli kliničtí farmakologové dokážou reálnými výsledky své práce přesvědčit kolegy z ostatních klinických oborů, že jsou užitečnými členy multidiscipli nárních zdravotnických týmů a že jejich práce zvyšuje kvalitu péče o pacienty. LITERATURA 1. Strojil J, Jezdinský J. The first clinical pharmacolo gy unit in the world was probably founded in Vienna in 1911. Br J Clin Pharmacol. 2014; 78(4): 776–780. 2. Birkett D, Brøsen K, Cascorbi I, et al. Clinical pharmacolo gy in research, teaching and health care: Considerations by IUPHAR, the International Union of Basic and Clinical Phar macology. Basic Clin Pharmacol Toxicol. 2010; 107(1): 531–59. 3. Elis J. Počátky klinické farmakologie v českých zemích. Klin Farmakol Farm 2010; 24(3): 161–163. 4. Grundmann M. 30 let klinické farmakologie ve zdravot nických zařízeních České republiky. Klin Farmakol Farm 2008; 22(4): 127–129. 5. Aronson JK. A manifesto for clinical pharmacology from principles to practice. Br J Clin Pharmacol. 2010; 70(1):3–13. 6. Page C. A response to: ‚Amanifesto for clinical pharmacology fromprinciples to practice‘ by Jeff Aronson. Br J Clin Pharmacol. 2010; 70(6): 912–913. 7. Orme M, Sjöqvist F. Clinical Pharmacology in European he alth care‑outcome of a questionnaire study in 31 countries. Eur J Clin Pharmacol. 2013; 69(9): 1635–1639. 8. Coleman JJ, Samer C, Zeitlinger M, et al. The European Asso ciation for Clinical Pharmacology and Therapeutics-25 years‘ young and going strong. Eur J Clin Pharmacol. 2019; 75(6): 743–750. 9. Brinkman DJ, Tichelaar J, Mokkink LB, et al. Key Learning Outcomes for Clinical Pharmacology and Therapeutics Edu cation in Europe: A Modified Delphi Study. Clin Pharmacol Ther. 2018; 104(2): 317–325. 10. Gill M, Andersen E, Hilsmann N. Best practices for tea ching pharmacology to undergraduate nursing students: A systematic review of the literature. Nurse Educ Today. 2019; 74: 15–24. 11. Štrbová P, Mikšová Z, Mazalová L. Výuka farmakologie ve vysokoškolském kvalifikačním vzdělávání všeobec ných sester v České republice. Klin Farmakol Farm 2014; 28(4): 137–114.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=