Klinická farmakologie a farmacie – 4/2022

KLINICKÁ FARMAKOLOGIE A FARMACIE / Klin Farmakol Farm 2022;36(4):156-158 / www.klinickafarmakologie.cz 158 VARIA Rozvoj klíčových kompetencí v oblasti klinického výzkumu: CONSCIOUS curriculum projects vestigátorů nekomerčních klinických studií či členů jejich studijních týmů. V rámci výukových materiálů mnohdy narážíme na určitou odtrženost od reálné praxe. V souvislosti s tím je třeba podotknout, že veškerý obsah lekcí byl připravován lidmi aktivně se podílejícími na plánování či realizaci klinických studií, ať už na pozicích členů projektového, či přímo studijního týmu. Materiály projektu CONSCIOUS II podléhají kromě interní revize partnery konsorcia také revizi zástupci ECRIN jako asociovaného partnera projektu CONSCIOUS II, tedy členy infrastruktury zaměřené na provádění nekomerčních klinických studií na evropské úrovni. V tomto kontextu je samozřejmě nutné připomenout možnost využití služeb Velké výzkumné infrastruktury CZECRIN (Czech Clinical Research Infrastucture Network, www.czecrin.cz), o jejíž asistenci při plánování, návrhu i realizaci studie může výzkumník oficiálně požádat. To ovšem nesnižuje uplatnitelnost výstupů projektů CONSCIOUS a CONSCIOUS II, ba právě naopak – spolupráce může být oboustranně efektivnější díky vyšší míře vzájemného porozumění, lepšímu návrhu základní myšlenky studie, designu apod. Bližší informace o projektech lze nalézt na webových stránkách: http://conscious. novaims.unl.pt/ a http://conscious2.eu/. Jednotlivé výstupy projektu CONSCIOUS II budou navíc prezentovány na nadcházejících Multiplier events, jejichž přesné termíny a lokace budou opět zveřejňovány na webových stránkách projektu. Zajímalo by vás více? Rádi byste byli informováni o aktuálním dění v projektech a plánovaných setkáních? Chtěli byste použít materiály ve výuce? Máte jakékoliv dotazy k výše uvedeným informacím? Neváhejte se obrátit na korespondujícího autora či hlavního řešitele projektu za Českou republiku. Poděkování: Jménem konsorcia partnerů ERASMUS+ projektu CONSCIOUS II: Jitka Rychlíčková (hlavní řešitel projektu CONSCIOUS II), Masarykova univerzita; Gábor Lászlo Kovács, Pécsi Tudományegyetem; Stéphane Mouly and Viktória Nagy, Université Paris Cité; Frances Shiely, University College Cork; Annamária Németh, Szegedi Tudományegyetem; Joana Batuca, Universidade NOVA de Lisboa. Dedikace: Podpořeno ze státního rozpočtu prostřednictvímMŠMT projektem VI CZECRIN (LM2018128) a z Evropského fondu pro regionální rozvoj – projekt CZECRIN_4 PACIENTY (CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_013/0001826) a projekty ERASMUS+ CONSCIOUS (2018-1-HU01-KA203-047811) a ERASMUS+ CONSCIOUS II (2021-1-CZ01-KA220-HED-000023177). LITERATURA 1. Konwar M, Bose D, Gogtay NJ, Thatte UM. Investigator-initiated studies: Challenges and solutions. Perspect Clin Res. 2018;9(4):179-183. doi:10.4103/picr.PICR_106_18. 2. Hořavová L, Součková L, Nebeská K. Academic clinical trials in Czech Republic. 2018. ISBN 978-80-906595-6-8. 3. Bibby AC, Torgerson DJ, Leach S, Lewis-White H, Maskell NA. Commentary: considerations for using the Trials within Cohorts‘ design in a clinical trial of an investigational medicinal product. Trials. 2018;19(1):18. 4. Pallmann P, Bedding AW, Choodari-Oskooei B, et al. Adaptive designs in clinical trials: why use them, and how to run and report them. BMC Med. 2018;16(29):1-15. 5. Del Álamo M, Bührer C, Fisher D, et al. Identifying obstacles hindering the conduct of academic-sponsored trials for drug repurposing on rare-diseases: an analysis of six use cases. Trials. 2022;23(1):783. 6. Alfaar AS, Hassan WM, Bakry MS, Ezzat S. Clinical Research Recession: Training Needs Perception Among Medical Students. J Cancer Educ. 2017;32(4):728-733. 7. Prohlídka katalogu [Internet]. Informační systém Masarykovy univerzity. [cited 2022 Dec 07]. Available from: https:// is.muni.cz/predmety/katalog. 8. Předměty [Internet]. Univerzita Karlova | Informační systém UK. [cited 2022 Dec 07]. Available from: https://is.cuni. cz/studium/predmety/index.php. 9. Portál UPOL – Prohlížení [Internet]. Univerzita Palackého v Olomouci. [cited 2022 Dec 07]. Available from: https://stag. upol.cz/portal/studium/prohlizeni.html. 10. Portál OSU – Prohlížení [Internet]. Centrum informačních technologií; c2019. [cited 2022 Dec 07]. Available from: https:// studistag.osu.cz/portal/studium/prohlizeni.html. 11. Six-month countdown to go-live for the Clinical Trials Information System (CTIS) [Internet]. European Medicines Agency. [cited 2022 Dec 12]. Available from: https://www. ema.europa.eu/en/news/six-month-countdown-go-live-clinical-trials-information-system-ctis.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=