www.klinickafarmakologie.cz / Klin Farmakol Farm. 2024;38(3):124-131 / KLINICKÁ FARMAKOLOGIE A FARMACIE 129 SDĚLENÍ Z PRAXE Role studijního koordinátora v klinickém výzkumu ve zdravotnických zařízeních – popelka mezi experty v klinických studiích? v 10 % má studijní koordinátor jiné vysokoškolské vzdělání a v dalších 10 % dosáhl jiného středoškolského vzdělání než zdravotnického, znázorněno v Grafu č. 8. Nejčastější forma vzdělání studijního koordinátora dle individuálního dotazníku je zdravotnické vzdělání (sestra, laborant, farmaceut, lékař), a to v 50% případů, v 18% případů se jedná o přírodovědné vzdělání, v 15 % má studijní koordinátor jiné vysokoškolské vzdělání než zdravotnické vzdělání, v 7 % dosáhl jiného středoškolského vzdělání než zdravotnického a ve 10 % má vzdělání ekonomické, zobrazeno v Grafu č. 9. Z individuálního dotazníků vzešla jasný zájem o další vzdělávání v oboru klinických studií na pozici studijního koordinátora. Graf č. 10. zobrazuje, že 99 % respondentů má zájem o další vzdělávání v oboru klinických studií přizpůsobené roli a potřebám studijních koordinátorů, včetně zavedení vysokoškolského vzdělání v oblasti klinických studií. Z nejčastějších překážek v oblasti klinického hodnocení zdravotnická zařízení uvádějí nedostatek koordinátorů, nedostatek zkušených uchazečů, nízkou odbornost a neznalost prostředí klinických studií. Dále je zmíněna významná náročnost samotné práce spojená nejen s intenzivní administrativou, ale i zodpovědností, znalost anglického jazyka a obecně vysoká kompetence studijního koordinátora. Z finančních aspektů nemocnice uváděly omezenou kapacitu úvazků na klinikách či na oddělení klinických studií, ale současně zmiňují i nízké platové ohodnocení vycházející ze zařazení studijního koordinátora do neodpovídající kategorie v katalogu prací. Diskuze Podle nám dostupných informací se jedná o první dotazníkový průzkum mezi poskytovateli zdravotní péče mapující postavení studijních koordinátorů a jejich zařazení ve zdravotnických zařízeních napříč celou Českou republikou. Míra návratnosti odpovědí u individuálního dotazníku, 35,5 %, je porovnatelná s obdobnými dotazníkovými studiemi, které byly provedeny v Itálii (35,9 %) či Švýcarsku (43,4 %) mezi poskytovateli zdravotní péče (18, 19). Jedním z hlavních zjištění dotazníkového průzkumu mezi zdravotnickými zařízeními je, že oddělení klinických studií je založeno pouze u 29 z 42 poskytovatelů zdravotní péče, kteří se věnují realizaci klinických studií, což vnímáme jako velký prostor pro zlepšení. Primárně se jedná o fakultní nemocnice a některá státní zdravotnická zařízení, u 7 z nich, se jedná o soukromá zdravotnická zařízení, která vnímají důležitost, ale i finanční profit z realizace klinických studií. Graf 6. Zařazení studijního koordinátora ve zdravotnickém zařízení dle individuálního dotazníku 38 % 39 % 10 % 13 % 0 10 20 30 40 50 60 OKS (48) Klinika (49) Kombinované (13) Externí (16) Graf 7. Agenda studijního koordinátora dle individuálního dotazníku 42 % 25 % 16 % 9 % 8 % 0 50 100 150 200 Studijní koordinátor/ka (převažuje administrativní a koordinační činnost) (185) Data manažer/ka (převažuje zadávání dat do CRF) (109) Start-up koordinátor/ka (převažuje agenda přípravy KH a administrativa) (72) Studijní/výzkumná sestra (převažuje přímá péče o pacienta) (40) Manažer klinických studií, vedoucí pracovník (36) Graf 8. Forma vzdělání studijního koordinátora dle institucionálního dotazníku 29% 9% 9% 12% 21% 10% 10% Nelékařské zdravotnické vzdělání – sestra (všeobecná, dětská, porodní asistentka) Lékařské vzdělání Farmaceutické vzdělání Jiné nelékařské zdravotnické vzdělání Přírodovědné vzdělání Jiné středoškolské
RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=