Klin Farmakol Farm. 2022;36(4):156-158 | DOI: 10.36290/far.2022.026

Rozvoj klíčových kompetencí v oblasti klinického výzkumu: CONSCIOUS curriculum projects

Jitka Rychlíčková, Zora Čechová, Kateřina Nebeská, Lenka Součková
Farmakologický ústav, Lékařská fakulta, Masarykova univerzita, Brno

Oblast nekomerčních klinických studií zaznamenává v posledních letech významný vzestup hlavně v kontextu precision medicine a individualizované léčby. Nekomerční studie totiž poskytují prostor pro výzkum otázek přiléhavějších klinické praxi a nabízí příležitost pro využití inovativních designů klinických studií. Nekomerční klinické studie ale současně kladou vyšší nároky na hlavní zkoušející a členy jejich týmů, neboť tito svou pozici ve studii rozšiřují o koordinační a manažerskou roli zadavatele.

Klíčová slova: nekomerční klinické studie, vysokoškolské vzdělávání, biomedicínské obory, kurikulum, problémová výuka.

Building key competencies in clinical research: CONSCIOUS curriculum projects

The field of non-commercial clinical trials has experienced significant expansion in recent years, especially in the context of precision medicine and individualized treatment. Indeed, non-commercial trials provide a venue for research on questions relevant to clinical practice and offer the opportunity to use innovative clinical trial designs. At the same time, however, non-commercial clinical trials place greater demands on principal investigators and their team members as they extend their position in the study to include the coordination and management role of the sponsor. On the other hand, training in the organization and theory of clinical trials at medical and pharmaceutical faculties in the Czech Republic is limited. It is typically included in pharmacology as part of an introduction to the overall process of drug research and development. At the postgraduate level, only some faculties offer comprehensive courses on the organization and interpretation of clinical trials. The ERASMUS+ CONSCIOUS and ERASMUS+ CONSCIOUS II projects can thus help to fill the gap in education in this area, offering a comprehensive, free-of-charge collection of lessons for undergraduate and postgraduate biomedical students, and an open pilot course of twelve on-line lessons with international participation is also planned.

Keywords: non-commercial clinical trials, academic education, biomedical students, curriculum, problem-based learning.

Přijato: 8. únor 2023; Zveřejněno: 8. únor 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Rychlíčková J, Čechová Z, Nebeská K, Součková L. Rozvoj klíčových kompetencí v oblasti klinického výzkumu: CONSCIOUS curriculum projects. Klin Farmakol Farm. 2022;36(4):156-158. doi: 10.36290/far.2022.026.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Konwar M, Bose D, Gogtay NJ, Thatte UM. Investigator-initiated studies: Challenges and solutions. Perspect Clin Res. 2018;9(4):179-183. doi:10.4103/picr.PICR_106_18. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Hořavová L, Součková L, Nebeská K. Academic clinical trials in Czech Republic. 2018. ISBN 978-80-906595-6-8.
  3. Bibby AC, Torgerson DJ, Leach S, Lewis-White H, Maskell NA. Commentary: considerations for using the Trials within Cohorts' design in a clinical trial of an investigational medicinal product. Trials. 2018;19(1):18. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Pallmann P, Bedding AW, Choodari-Oskooei B, et al. Adaptive designs in clinical trials: why use them, and how to run and report them. BMC Med. 2018;16(29):1-15. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Del Álamo M, Bührer C, Fisher D, et al. Identifying obstacles hindering the conduct of academic-sponsored trials for drug repurposing on rare-diseases: an analysis of six use cases. Trials. 2022;23(1):783. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Alfaar AS, Hassan WM, Bakry MS, Ezzat S. Clinical Research Recession: Training Needs Perception Among Medical Students. J Cancer Educ. 2017;32(4):728-733. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Prohlídka katalogu [Internet]. Informační systém Masarykovy univerzity. [cited 2022 Dec 07]. Available from: https://is.muni.cz/predmety/katalog.
  8. Předměty [Internet]. Univerzita Karlova | Informační systém UK. [cited 2022 Dec 07]. Available from: https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php.
  9. Portál UPOL - Prohlížení [Internet]. Univerzita Palackého v Olomouci. [cited 2022 Dec 07]. Available from: https://stag.upol.cz/portal/studium/prohlizeni.html.
  10. Portál OSU - Prohlížení [Internet]. Centrum informačních technologií; c2019. [cited 2022 Dec 07]. Available from: https://studistag.osu.cz/portal/studium/prohlizeni.html.
  11. Six-month countdown to go-live for the Clinical Trials Information System (CTIS) [Internet]. European Medicines Agency. [cited 2022 Dec 12]. Available from: https://www.ema.europa.eu/en/news/six-month-countdown-go-live-clinical-trials-information-system-ctis.




Klinická farmakologie a farmacie

Vážená paní, pane,
upozorňujeme Vás, že webové stránky, na které hodláte vstoupit, nejsou určeny široké veřejnosti, neboť obsahují odborné informace o léčivých přípravcích, včetně reklamních sdělení, vztahující se k léčivým přípravkům. Tyto informace a sdělení jsou určena výhradně odborníkům dle §2a zákona č.40/1995 Sb., tedy osobám oprávněným léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat (dále jen odborník).
Vezměte v potaz, že nejste-li odborník, vystavujete se riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob, pokud byste získané informace nesprávně pochopil(a) či interpretoval(a), a to zejména reklamní sdělení, která mohou být součástí těchto stránek, či je využil(a) pro stanovení vlastní diagnózy nebo léčebného postupu, ať už ve vztahu k sobě osobně nebo ve vztahu k dalším osobám.

Prohlašuji:

  1. že jsem se s výše uvedeným poučením seznámil(a),
  2. že jsem odborníkem ve smyslu zákona č.40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění a jsem si vědom(a) rizik, kterým by se jiná osoba než odborník vstupem na tyto stránky vystavovala.


Ne

Ano

Pokud vaše prohlášení není pravdivé, upozorňujeme Vás,
že se vystavujete riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob.