Klin Farmakol Farm. 2014;28(4):137-141
Tato práce hodnotila výuky předmětu farmakologie v bakalářském studijním programu oboru všeobecná sestra na vysokých školách
v České republice.
Průměrný rozsah výuky farmakologie na českých vysokých školách je 22,38 hodin, avšak na 4 školách je pod 20 hodin. Na 71 % vysokých
škol je výuka zakončena zápočtem a zkouškou. Z hlediska obsahového jsou ve výuce nejčastěji zastoupena témata obecné farmakologie
a nejméně z farmakologie klinické. Nejčastěji používaná česká učebnice dosahuje dobré didaktické efektivity 61 %. Neobsahuje však
praktické informace z oblasti klinické farmakologie ani specifika práce sester při zajištění účelné farmakoterapie
Lze konstatovat, že současná podoba výuky farmakologie ani didaktické zajištění není optimální ani pro současný rozsah kompetencí
všeobecných sester v českém zdravotnictví.
This paper assesses pharmacologic curricula in bachelor’s degree nursing programs at Czech universities.
The average extent of pharmacology instruction at Czech universities is 22.38 hours. Four universities have under 20 hours. At 71% of
the schools, the course is completed with a credit test and an exam. General pharmacology is most represented, clinical pharmacology is
represented the least. The most commonly used Czech textbook reaches good didactic effectiveness of 61%. However it does not contain
practical information on clinical pharmacology and does not deal with specific roles of nurses in ensuring rational pharmacotherapy.
It can be said that the current form of education in pharmacology and its didactic base is not optimal for current role and competence
of nurses in the Czech healthcare system.
Zveřejněno: 1. leden 2015 Zobrazit citaci