Klin Farmakol Farm. 2014;28(4):137-141

Výuka farmakologie ve vysokoškolském kvalifikačním vzdělávání všeobecných sester v České republice

Pavlína Štrbová1, Zdeňka Mikšová2, Lenka Mazalová2
1 Ústav farmakologie, Lékařská fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci
2 Ústav ošetřovatelství, Fakulta zdravotnických věd, Univerzita Palackého v Olomouci

Tato práce hodnotila výuky předmětu farmakologie v bakalářském studijním programu oboru všeobecná sestra na vysokých školách

v České republice.

Průměrný rozsah výuky farmakologie na českých vysokých školách je 22,38 hodin, avšak na 4 školách je pod 20 hodin. Na 71 % vysokých

škol je výuka zakončena zápočtem a zkouškou. Z hlediska obsahového jsou ve výuce nejčastěji zastoupena témata obecné farmakologie

a nejméně z farmakologie klinické. Nejčastěji používaná česká učebnice dosahuje dobré didaktické efektivity 61 %. Neobsahuje však

praktické informace z oblasti klinické farmakologie ani specifika práce sester při zajištění účelné farmakoterapie

Lze konstatovat, že současná podoba výuky farmakologie ani didaktické zajištění není optimální ani pro současný rozsah kompetencí

všeobecných sester v českém zdravotnictví.

Klíčová slova: farmakologie, pregraduální výuka, všeobecná sestra

Pharmacology Curriculum in the Undergraduate General Nursing Programs in the Czech Republic

This paper assesses pharmacologic curricula in bachelor’s degree nursing programs at Czech universities.

The average extent of pharmacology instruction at Czech universities is 22.38 hours. Four universities have under 20 hours. At 71% of

the schools, the course is completed with a credit test and an exam. General pharmacology is most represented, clinical pharmacology is

represented the least. The most commonly used Czech textbook reaches good didactic effectiveness of 61%. However it does not contain

practical information on clinical pharmacology and does not deal with specific roles of nurses in ensuring rational pharmacotherapy.

It can be said that the current form of education in pharmacology and its didactic base is not optimal for current role and competence

of nurses in the Czech healthcare system.

Keywords: pharmacology, undergraduate curriculum, general nurse

Zveřejněno: 1. leden 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Štrbová P, Mikšová Z, Mazalová L. Výuka farmakologie ve vysokoškolském kvalifikačním vzdělávání všeobecných sester v České republice. Klin Farmakol Farm. 2014;28(4):137-141.
Stáhnout citaci




Klinická farmakologie a farmacie

Vážená paní, pane,
upozorňujeme Vás, že webové stránky, na které hodláte vstoupit, nejsou určeny široké veřejnosti, neboť obsahují odborné informace o léčivých přípravcích, včetně reklamních sdělení, vztahující se k léčivým přípravkům. Tyto informace a sdělení jsou určena výhradně odborníkům dle §2a zákona č.40/1995 Sb., tedy osobám oprávněným léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat (dále jen odborník).
Vezměte v potaz, že nejste-li odborník, vystavujete se riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob, pokud byste získané informace nesprávně pochopil(a) či interpretoval(a), a to zejména reklamní sdělení, která mohou být součástí těchto stránek, či je využil(a) pro stanovení vlastní diagnózy nebo léčebného postupu, ať už ve vztahu k sobě osobně nebo ve vztahu k dalším osobám.

Prohlašuji:

  1. že jsem se s výše uvedeným poučením seznámil(a),
  2. že jsem odborníkem ve smyslu zákona č.40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění a jsem si vědom(a) rizik, kterým by se jiná osoba než odborník vstupem na tyto stránky vystavovala.


Ne

Ano

Pokud vaše prohlášení není pravdivé, upozorňujeme Vás,
že se vystavujete riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob.